Routes

Planner

Features

Updates

App

Login or Signup

Get the App

Login or Signup

Discover
Places to see
Germany
North Rhine-Westphalia

Münster District

Ruhr Region

German Football Museum

Highlight • Monument

German Football Museum

Recommended by 106 hikers out of 119

Save

Share

  • More

  • Save

    Share

  • More

  • Take Me There

    Routes here

    Best Hikes to German Football Museum

    4.8

    (6)

    56

    hikers

    1. St. Reinoldi Church – St. Mary's Church, Dortmund loop from Dortmund Hbf

    3.07km

    00:49

    30m

    30m

    Easy hike. Great for any fitness level. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Navigate

    Send to Phone

    Easy

    Moderate hike. Good fitness required. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Moderate

    Moderate hike. Good fitness required. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Moderate

    Tips

    April 20, 2023

    The museum is located directly at the main train station and, in addition to the German national team, is particularly dedicated to football from the Ruhr area (football field)

    Translated by Google •

      June 12, 2017

      The German Football Museum was opened on October 23, 2015 as the official national football museum of the German Football Association (DFB) in Dortmund. The German Football Museum is intended to be a lively place of memory and experience in German football history. The focus will be on information about football history events and the development of sports in all its facets, as well as social and social topics related to football. "The museum should be designed explicitly visitor-oriented and strives for a high quality of experience and attractiveness. It should inform, stimulate thought, surprise, touch, inspire - in a word, entertain. For this purpose, it uses state-of-the-art exhibition concepts and media. At the same time, the museum becomes a lively forum of encounter and discussion for all members of the football family, fans and clubs, friends and supporters, partners and sponsors. Contributing to this are events such as galas and receptions, award ceremonies and press conferences, readings and TV productions in a separate event area ", says the mission statement of the DFB Football Museum Foundation.

      Translated by Google •

        Als kontrastierender Solitär zum benachbarten Rundbau der Stadt- und Landesbibliothek prägt das Deutsche Fußballmuseum gemeinsam mit dem Industriedenkmal Dortmunder U und dem Konzerthaus die Dortmunder Kunst- und Kulturmeile in einer einzigartigen städtebaulichen Lage direkt am Hauptbahnhof.

        Drei wesentliche Elemente prägen dabei das architektonische Erscheinungsbild: Der schwebende Körper, der durchlaufende öffentliche Raum und das „Podium“. Letzteres ist vor allem für den Städtebau maßgebend und als einladende Geste zu verstehen. Das Plateau gleicht die unterschiedlichen Geländehöhen aus und ermöglicht einen schwellenlosen Zugang.

        Dass es sich um den Ort des beliebtesten deutschen Sports handelt, kommuniziert auch die Fassade des Neubaus. Das Thema Fußball wird über eine perforierte, LED-hinterleuchtete Leichtmetallfassade abgebildet: Die rechteckigen Stanzungen verdichten sich zum Motiv des klassischen Fußballs. Der Fassadenzwischenraum wird durch austauschbare Bannergrafiken bespielt. An der Stirnseite vervollständigt eine LED-Medienfassade die erlebnisorientierte Außenwirkung des Bauwerks.

        Die Form der Gebäudekubatur, eine aufgeständerte und keilförmig eingeschnittene Box, hat für Dortmund eine neue urbane Landmarke gesetzt: Das Museum präsentiert sich mit seinem verglasten Erd- und Untergeschoss, das den Stadtraum in sich aufzunehmen scheint, als öffentlicher Raum, über dem sich zwei Ausstellungsgeschosse erheben.

        Die offene Architektursprache und der hohe Grad an Flexibilität und Funktionalität für den Ausstellungsbereich sind bestimmende Wesensmerkmale für das Deutsche Fußballmuseum. Baukörper und Raumstruktur ermöglichen ein vielfältiges Museumserlebnis und zeugen von der Grundhaltung, dass Inhalt und Architektur eine Einheit bilden.

        Der Besucher betritt das Gebäude über den zum Vorplatz ausgerichteten Eingangsbereich, der im Inneren den Stadtraum als stützenfreie Raumfolge fortführt. Vorbei am Shop & Bistro und Ticketschalter und gelangt man vom Foyer aus über eine Rolltreppe in das obere Niveau, welches auf zwei Ebenen die Dauerausstellung aufnimmt. Die sogenannte „Arena“ im Untergeschoss dient für Wechselausstellungen und Veranstaltungen, entsprechend ist dort die Gastronomie angebunden.

        Quelle: fussballmuseum.de/museum/architektur

          Sign up for a free komoot account to get 8 more insider tips and takes.

          Sign up for free

          Details

          Informations

          Elevation 90 m

          Weather

          Powered by Foreca

          Wednesday 24 December

          -1°C

          -6°C

          0 %

          Additional weather tips

          Max wind speed: 17.0 km/h

          Most visited during

          January

          February

          March

          April

          May

          June

          July

          August

          September

          October

          November

          December

          Loading

          Location: Ruhr Region, Münster District, North Rhine-Westphalia, Germany

          Other Popular Places to Check Out

          Dortmunder U – Center for Art and Creativity

          Explore
          RoutesRoute plannerFeaturesHikesMTB TrailsRoad cycling routesBikepacking
          Download the app
          Follow Us on Socials

          © komoot GmbH

          Privacy Policy