Routes

Planner

Features

Updates

App

Login or Signup

Get the App

Login or Signup

Discover
Places to see

Natural Monuments

Germany
Baden-Württemberg

Stuttgart District

Landkreis Heilbronn
Neckarsulm

View of Neckarsulm and Heilbronn from Scheuerberg

Discover
Places to see

Natural Monuments

Germany
Baden-Württemberg

Stuttgart District

Landkreis Heilbronn
Neckarsulm

View of Neckarsulm and Heilbronn from Scheuerberg

Highlight • Viewpoint

View of Neckarsulm and Heilbronn from Scheuerberg

Recommended by 337 hikers out of 347

Save

Share

  • More

  • Save

    Share

  • More

  • Take Me There

    Routes here

    Best Hikes to View of Neckarsulm and Heilbronn from Scheuerberg

    4.8

    (31)

    139

    hikers

    1. Erlenbach Stream – View of Scheuerberg loop from Gellmersbach

    17.3km

    04:53

    370m

    370m

    Intermediate hike. Good fitness required. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Navigate

    Send to Phone

    Intermediate

    Easy hike. Great for any fitness level. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Easy

    Intermediate hike. Good fitness required. Easily-accessible paths. Suitable for all skill levels.

    Intermediate

    Tips

    January 17, 2019

    At 310 meters above sea level, you have a fantastic view of Neckarsulm and the surrounding area from the Scheuerberg. In the Middle Ages, the Scheuerberg Castle was located on the mountain. However, after the Peasants' War in 1525, the castle was not repaired. In 1974 a huge stone wall of the former castle complex was exposed. For historians, this is possible evidence that the castle on the Scheuerberg was possibly the most powerful of the numerous castles in the Heilbronn area.

    Translated by Google •

      February 24, 2019

      Der Scheuerberg bei Neckarsulm im baden-württembergischen Landkreis Heilbronn ist eine 310,2 m ü. NHN hohe Erhebung der Sulmer Bergebene, auf dem sich einst die Burg Scheuerberg mit Kapelle befand und der als Hausberg der Stadt gilt.
      Eine Kapelle auf dem Scheuerberg wurde erstmals 1264 im Zusammenhang mit einer Stiftung von Engelhard IV. und Engelhard V. von Weinsberg erwähnt. Im selben Dokument wurde auch eine Burg auf dem Berg erwähnt, deren Baubeginn auf die Zeit zwischen 1218 und 1250 datiert wird – heute Burg Scheuerberg genannt. Auf der dem Neckar zugewandten Westseite des Berges soll sich die Hauptburg befunden haben, östlich davon die Vorburg. Als Erbauer gelten die Herren von Weinsberg. Engelhard VII. von Weinsberg verkaufte die Burg am 2. Mai 1335 an Erzbischof Balduin von Trier, der zu dieser Zeit auch Administrator des Erzbistums Mainz war und auf dem Scheuerberg einen kurmainzischen Vogt einsetzte. Am 7. Mai 1484 kam der Scheuerberg unter Deutschmeister Reinhard von Neipperg an den Deutschorden. Am 19. April 1525 wurde die Burg im Bauernkrieg niedergebrannt.
      Danach wurde die Burg nicht wieder instand gesetzt. Die Kapelle soll sich noch in gutem Zustand befunden haben, da noch 1529 dort Gottesdienste stattfanden. Von der Burg waren zunächst noch der Bergfried und äußerst massive Mauern vorhanden. Unter Deutschmeister Walther von Cronberg, der nach 1530 auch das ebenfalls zerstörte Schloss Heuchlingen restaurieren ließ, bestanden im 16. Jahrhundert Pläne, auch die Burg auf dem Scheuerberg wiederaufzubauen, was jedoch verworfen wurde. In den nachfolgenden Jahrzehnten und Jahrhunderten wurden die Steine der Burg zum Bau mehrerer großer Gebäude verwendet, u. a. des Amorbacher Hofes, der Neckarsulmer Pfarrkirche und 1655 des Neckarsulmer Kapuzinerklosters. 1705 ordnete ein Amtmann Stipplin den Abbruch des damals noch stehenden Bergfrieds und die Einebnung des Geländes zur Nutzung als Weinberg an, jedoch wurden noch 1785 Steine der Ruine zum Bau von Weinbergmauern abgetragen.
      Bis zur Flurbereinigung zwischen 1970 und 1974 waren in den Weinbergen auf dem Scheuerberg zahlreiche Steine mit Steinmetzzeichen aus romanischer Zeit zu finden. 1974 wurde außerdem eine gewaltige Steinmauer der ehemaligen Burganlage freigelegt, deren Dimensionen Historiker zu der Aussage veranlasst haben, dass die Burg auf dem Scheuerberg möglicherweise die mächtigste der zahlreichen mittelalterlichen Burgen im Umland von Heilbronn war.

        July 9, 2017

        The Scheuerberg near Neckarsulm is a 300 m high elevation of the Sulmer Bergebene, on which was once the castle Scheuerberg with chapel and is considered the local mountain of the city. Until the land consolidation between 1970 and 1974 numerous stones with stone carvings from Roman times were to be found in the vineyards on the Scheuerberg. In 1974, a huge stone wall of the former castle was uncovered, whose dimensions have caused historians to say that the castle on the Scheuerberg was possibly the most powerful of the numerous medieval castles in the surrounding area of ​​Heilbronn.

        Translated by Google •

          Sign up for a free komoot account to get 18 more insider tips and takes.

          Sign up for free

          Details

          Informations

          Elevation 280 m

          Weather

          Powered by AerisWeather

          Today

          Thursday 23 October

          15°C

          8°C

          100 %

          If you start your activity now...

          Max wind speed: 25.0 km/h

          Most visited during

          January

          February

          March

          April

          May

          June

          July

          August

          September

          October

          November

          December

          Loading

          Location: Neckarsulm, Landkreis Heilbronn, Stuttgart District, Baden-Württemberg, Germany

          Other Popular Places to Check Out

          St. Urbanus Statue in the Vineyard

          Explore
          RoutesRoute plannerFeaturesHikesMTB TrailsRoad cycling routesBikepacking
          Download the app
          Follow Us on Socials

          © komoot GmbH

          Privacy Policy